Wat
zo mooi is aan Open Source software, is dat je elkaars kennis en inzet
kunt gebruiken om tot betere resultaten te komen. Dat proberen we ook in
de Nederlandse Open ERP community te doen. Daarom hadden Dimitri van
der Spek (AboveIT), Jan Verlaan (Veritos) en ik onlangs een telefonische
bijeenkomst over de financiële administratie in Open ERP. We bogen ons
over de vraag hoe we de voor de Nederlandse markt noodzakelijke software
aanpassingen, kunnen bundelen. We praatten vooral over
grootboekschema´s, BTW overzicht, balans- en winst/verlies rapportage.
Jan
maakte reeds een grootboekschema en regelde de BTW en Dimitri heeft al
rapportages ontwikkeld, maar de onderdelen zijn nog niet optimaal op
elkaar afgestemd.
Dat gaat nu gebeuren. Als je straks Open
ERP installeert, werkt de software ongeacht of je nu het boekhoudschema
voor een zzp'er, BV, non-profit of juist het meest uitgebreide schema
kiest. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een eigen schema, als je
maar een aantal regels in acht neemt. Dat althans is ons idee.
De
volgende stap is, ook de modules voor bank im- en export en incasso
afhandeling toe te voegen. AboveIT is ook hiermee al ver, maar die
software is nog niet vrij beschikbaar. Tegelijkertijd zijn al andere
'bank'modules in omloop. Dus afstemming kan lastiger worden.
Dubbel
werk zal wel nooit helemaal uit te bannen zijn, maar hopelijk verdelen
we in de toekomst onze inspanningen zinniger. Samenwerken gaat niet
automatisch, maar met bovenstaand initiatief hebben we een stap in de
goede richting gezet, vind ik.
Heb je ook ideeën, bijdragen of wil je iets doen? Voor Nederlandse aanpassingen van Open ERP is launchpad.net/openerp-dutch-lok de werklocatie.