Betere software door samenwerking

Wat zo mooi is aan Open Source software, is dat je elkaars kennis en inzet kunt gebruiken om tot betere resultaten te komen. Dat proberen we ook in de Nederlandse Open ERP community te doen. Daarom hadden Dimitri van der Spek (AboveIT), Jan Verlaan (Veritos) en ik onlangs een telefonische bijeenkomst over de financiële administratie in Open ERP.

We bogen ons over de vraag hoe we de voor de Nederlandse markt noodzakelijke software aanpassingen, kunnen bundelen. We praatten vooral over grootboekschema´s, BTW overzicht, balans- en winst/verlies rapportage.

Jan maakte reeds een grootboekschema en regelde de BTW en Dimitri heeft al rapportages ontwikkeld, maar de onderdelen zijn nog niet optimaal op elkaar afgestemd.

Dat gaat nu gebeuren. Als je straks Open ERP installeert, werkt de software ongeacht of je nu het boekhoudschema voor een zzp'er, BV, non-profit of juist het meest uitgebreide schema kiest. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een eigen schema, als je maar een aantal regels in acht neemt. Dat althans is ons idee.

De volgende stap is, ook de modules voor bank im- en export en incasso afhandeling toe te voegen. AboveIT is ook hiermee al ver, maar die software is nog niet vrij beschikbaar. Tegelijkertijd zijn al andere 'bank'modules in omloop. Dus afstemming kan lastiger worden.

Dubbel werk zal wel nooit helemaal uit te bannen zijn, maar hopelijk verdelen we in de toekomst onze inspanningen zinniger. Samenwerken gaat niet automatisch, maar met bovenstaand initiatief hebben we een stap in de goede richting gezet, vind ik.

Heb je ook ideeën, bijdragen of wil je iets doen? Voor Nederlandse aanpassingen van Open ERP is launchpad.net/openerp-dutch-lok de werklocatie.